instalacja gazowa

Ceny paliw rosną nieustannie. Był już okres, że benzyna kosztowała ponad 6 złotych za litr w niektórych miejscach kraju. Wobec tego bardzo popularne stały się instalacje LPG, czyli gazu skroplonego, do samochodów osobowych. W dzisiejszym poradniku sprawdzimy jak taka instalacja działa, ile kosztuje jej założenie, a przede wszystkim o ile taniej jeździ się ostatecznie na gazie LPG niż na benzynie czy ewentualnie ropie. Zapraszamy do lektury naszego poradnika, w którym odpowiemy na pytanie ile kosztuje gaz.

Na początku sprawdźmy jak działają instalacje LPG w autach osobowych. Otóż potrzebny jest przede wszystkim zbiornik. Ten lokalizuje się najczęściej w miejscu koła zapasowego, przenosząc je do bagażnika, lub całkowicie rezygnując z tzw. zapasu. Nie jest on w końcu niezbędny, jeżeli auto porusza się głównie po mieście. W razie przebicia opony można zastosować łatkę w sprayu, lub po prostu wezwać lawetę, która może być darmowa jeżeli tylko mamy odpowiednią opcję w ubezpieczeniu. Gaz z butli umieszczonej w miejscu koła zapasowego następnie jest transportowany specjalnymi przewodami pod maskę samochodu.

Przewody te prowadzone są pod spodem auta w formie stalowych rurek, a następnie przechodzą w przewody gumowe. Pod maską mamy zestaw filtrów, najpierw jest filtr fazy ciekłej gazu, a następnie fazy lotnej. Później mamy reduktor, parownik i w końcu gaz trafia albo bezpośrednio do kolektora ssącego, albo do listwy wtryskowej, gdzie specjalne wtryski gazowe rozpylają go podobnie, jak wtryski benzynowe rozpylają benzynę. Jak widać instalacja zawiera trochę elementów, których ilość zależy także od tego jaki typ instalacji chcemy mieć. Dlatego nie można tak po prostu odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje gaz, trzeba na początku sprawdzić co właściwie chcemy posiadać w naszym samochodzie.

ile kosztuje gaz

Teraz pomówmy więc o rodzajach instalacji gazowych

Dzielą się one na tak zwane generacje. Generacji pierwszej, najstarszej, już praktycznie się nie zakłada. Trudno otrzymać po prostu na nią homologację, więc nie można byłoby na niej legalnie jeździć, ani przejść przeglądu technicznego. Niemniej jeżeli ktoś pyta przede wszystkim o to ile kosztuje gaz, w sensie instalacji, to im wcześniejsza generacja tym jest na ogół tańsza. Nie znaczy to jednak, że nie ma z nią na przykład większych problemów, bo takie są. Trudność wyregulowania, spore straty mocy silnika, duże spalanie paliwa gazowego, to tylko niektóre z nich.

Na przykład stare generacje nie pozwalają na wykorzystanie efektu hamowania silnikiem, ponieważ odcięcie dopływu gazu nie następuje. Wobec tego albo zmieniamy swój styl jazdy i jeździmy na luzie, albo jeżdżąc zawsze na biegu będziemy notować wyższy poziom spalania. Siła z jaką silnik spowalnia samochód również spadnie do niższej. Dlatego trzeba jasno powiedzieć, że nie poleca się montowania starszych typów instalacji, ponieważ są one po prostu problematyczne i przestarzałe. Niższe koszty nie wynagrodzą nam tego w stu procentach, jeżeli w ogóle można tu mówić o jakiejkolwiek kompensacji.

Przejdźmy wreszcie do tego ile kosztuje gaz na stacjach paliw

Otóż jego cena zależy mocno od ceny benzyny, dlatego że LPG pozyskuje się po prostu w procesie rafinacji ropy naftowej. Wynika z tego, że ceny każdego paliwa są ze sobą powiązane. Można jednak powiedzieć, że gaz jest średnio od 2 do 3 razy tańszy niż zwyczajna benzyna bezołowiowa 95-oktanowa. Jazda powinna być również do trzech razy tańsza, jednak nie zawsze tak jest.

kuchenka palnik

Otóż nawet w najnowszych generacjach instalacji gazowych występuje efekt spalania nieco większej ilości gazu przez silnik, niż spaliłby on benzyny. Jest to podstawowa wada LPG i wynika po prostu z jego wartości energetycznej, nie da się jej ominąć. Niestety w przypadku starszych generacji instalacji LPG mamy jeszcze efekt spadku mocy silnika i dynamiki jazdy. Powoduje to, że odruchowo wciskamy mocniej pedał gazu, podnosząc jeszcze mocniej spalanie. Dlatego można oszacować, że jazda na gazie jest około dwa razy tańsza, niż na benzynie typu 95.

Jak widać, jedna instalacja gazu LPG jest drugiej nierówna. Nie możemy też bezpośrednio odnosić tego ile kosztuje gaz na stacji względem kosztu benzyny do tego, jaki będzie rzeczywisty zysk w czasie jazdy na LPG zamiast na zwykłym paliwie. Rachunek ekonomiczny najbardziej opłaca się wtedy, gdy robimy długie dystanse i rocznie przejeżdżamy minimum 10 tysięcy kilometrów. Wtedy założenie instalacji gazowej, której koszt to około 3 tysiące złotych, może zwrócić się nam już w okresie dwóch do trzech lat eksploatacji samochodu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here