Ciecierzyca to świetna propozycja dla wszystkich, którzy szukają nowych smaków, i preferują zdrowe jedzenie. Ciecierzyca jest smaczna i ma mnóstwo wartości odżywczych. Ile gotować ciecierzyce i co można z niej przygotować?

Cieciorka wymaga długiego namaczania. Najlepiej, gdy spędzi w wodzie ok. 24 godzin. Wówczas porządnie napęcznieje i zwiększy swoją objętość. Po namaczaniu trzeba ziarna przepłukać, zalać świeżą woda i gotować ok 1,5 godziny pod przykryciem na bardzo małym ogniu.

Ciecierzyce można gotować na dwa sposoby. W wersji na bardziej miękko np. do hummusu, czy innych kremowych past, dodajemy do niej pół łyżeczki sody oczyszczonej. To daje gwarancje, że ziarenka będą miękkie i dadzą się łatwo zmiksować na pastę. Jak i ile gotować ciecierzyce na chrupko? Po prostu nie dodajemy sody i skracamy czas obróbki do jakiejś godziny. Wówczas nasze ziarenka będą lekko stawiać opór na zębach, można je chrupać bez dodatków lub dodać do innych potraw, które będziemy jeszcze dalej poddawać podgrzewaniu.

Ciecierzycę można przygotować w wersji na chrupko, pokrytą ulubionymi przyprawami i lekko podprażoną na patelni. To dobry zastępnik orzeszków w pikantnych skorupkach, a przekąska jest o niebo zdrowsza, bo nie zawiera tłuszczu, barwników, ani żadnych konserwantów. Przygotowanie takiej ciecierzycy zajmuje dosłownie minute, a możemy zaserwować ją dzieciakom w trakcie oglądania ulubiony programów, czy dorzucić do śniadaniówki, jako element drugiego śniadania. Będą zachwycone słoną przekąska, która pysznie smakuje i nie jest nudna.

Składniki:
– ciecierzyca,
– mieszanka ulubionych przypraw,
– kilka łyżek oliwy z oliwek.

Ciecierzyca powinna być ugotowana na chrupko, czyli bez dodatku sody. Przyprawy (np. sól, pieprze, chili, wędzona papryka, czosnek, curry) łączymy i obtaczamy w nich ziarenka. Całość lekko podprażamy na patelni z kilkoma łyżkami dobrej oliwy. Gotowa ciecierzycę odsączamy na ręczniku papierowym, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu i można zajadać.

Wspaniałe leczo z soczewicą to kolejna pyszna odsłona tej tradycyjnej potrawy. Normalnie do lecza, oprócz całej masy zdrowych, pełnych witamin i świeżych warzyw, dodajemy mięsa. Najczęściej jest to kiełbasa lub mięso typowo gulaszowe np. wołowina, szynka wieprzowa, karczek itp. W nasze wersji mięso zastępujemy ciecierzycą, która będzie stanowiła główny składnik białkowy w potrawie. To świetna propozycja dla wszystkich, którzy preferują dietę wegetariańską lub wegańską. Cieciorka to dobry zastępnik, bo jest sycąca, lekko chrupiąca, dostarczy mnóstwa witamin, minerałów i białek. Poza tym jest bardzo smaczna oraz świetnie łączy się z rozmaitymi aromatami. Jest więc uniwersalna.

Na początek przygotowujemy ciecierzycę zgodnie z recepturą podaną powyżej. Do lecza zdecydowanie korzystamy z opcji numer jeden, bo tutaj lepiej sprawdzi się nieco twardsza ciecierzyca, która nie będzie się rozgotowywać w leczo podczas końcowego duszenia. Wegańskie leczo możemy przyrządzić z dowolnych warzyw. Sprawdzą się te tradycyjne, które zazwyczaj dodajemy do normalnej, mięsnej wersji. Może to być papryka, cebula, pomidor, marchewka, cukinia itp. My proponujemy dziś wersję nieco odmienną, z kilkoma dodatkowymi, nieoczywistymi dodatkami. Dzięki nim nasza potrawa zyska na atrakcyjności i można będzie ją zaserwować nawet na wykwintnym przyjęciu.

Składanki:
– ciecierzyca,
– szpinak,
– pomidory świeżę i z puszki,
– papryka w rożnych kolorach,
– cebulka czerwona,
– marchewka,
– cukinia,
– kilka suszonych pomidorów z zalewy,
– ulubione przyprawy,
– świeża natka pietruszki,
– oliwa z oliwek,
– przecier pomidorowy.

Szpinak lekko blanszujemy. Cukinię, marchewkę, cebulę i paprykę kroimy na niewielkie kawałki i podsmażamy na oleju. Powinny być ładnie zrumienione, ale nadal chrupiące i jędrne, ponieważ będą się jeszcze dusić przez kilka minut z ciecierzyca. W dużym garnku łączymy ciecierzyce i podsmażone warzywa, doprawiamy solą pieprzem, sosem sojowym, i innymi ulubionymi przyprawami np. kurkumą, ale nie nadużywając ilości, bo leczo i tak będzie pełne smaku. Zalewamy całość odrobiną wody i dusimy na bardzo małym ogniu przez kilka minut.

Następnie dodajemy kilka pokrojonych w paseczki pomidorów suszonych z odrobiną, aromatycznej, olejowej zalewy. Już pod sam koniec duszenia można wrzucić do naszego garnka pomidory świeże i pomidory z puszki, szpinak, oraz posiekaną pietruszkę. Całość należy dusić do momentu odparowania prawie całego płynu i zagęścić lekko małą ilością koncentratu pomidorowego. Leczo można jeść bez dodatków, lub podawać ze świeżym, chrupiącym pieczywem, pitą, lub naciosami.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here