Jak zmieniły się działania PR w dobie mediów społecznościowych?

PR to stosunkowo młoda dziedzina o coraz większym zasięgu. W tym kontekście nieco dziwnie brzmią określenia „stary” lub „nowy” PR. Niejedna agencja social media zaczynała od tych dawniejszych metod, obecnie musi działać w innym systemie.

Media kontra media społecznościowe

Jeszcze ponad dekadę temu działania specjalistów od strategii PR kierowane były głównie do największych mediów. Jako drugie miejsce, do którego się zwrócono, wybierano portale internetowe. Jednak informacje, jakie zostały w nich zaprezentowane nie mogły ulegać zmianom. Chyba, że przy kolejnej publikacji. Obecnie paleta narzędzi, na jakich może działać każda agencja social media jest znacznie szersza. Zmieniła się również komunikacja z klientem. Kiedyś, nieco oficjalnej, pisało się komunikaty prasowe, wysyłane przez agencję. Obecnie za najszybszą i najsprawniejszą formę kontaktu uważa się kanały w mediach społecznościowych. Co więcej, współcześnie firmy a nawet konkretni przedsiębiorcy, zlecający promocję marki, mogą sami na bieżąco sprawdzać efekty wdrażanych działań PR-owych. 

Z klientem na Ty

Ewolucja relacji firma – klient jest równie imponująca jak sam rozwój mediów społecznościowych. Przedstawiciele konkretnej marki mogą bezpośrednio odpowiadać na pytania klientów. Wielu nie korzysta z tej możliwości zlecając prowadzenie konta firmowego w mediach społecznościowych konkretnej agencji social media. Ta z kolei oddelegowuje specjalistę od mediów społecznościowych, który publikuje posty oraz wchodzi w dyskusję z jej uczestnikami. Inni przeciwnie, uważają że sami będą w stanie sprostać pytaniom i wątpliwościom i osobiście odpowiadają na wszystkie publikowane kwestie. Klient stał się na tyle ważny, że kieruje się do niego uznane autorytety, w tym blogerów. To oni starają się przekonać, że konkretna marka jest godna zaufania a jej produkty odpowiadające naszym potrzebom. Ilość osób, obserwujących popularnych influencerów sprawia, że stała się to ważna grupa, decydująca o naszych gustach. 

Inna komunikacja

Każdy, kto miał do czynienia z agencją social media jeszcze kilkanaście lat temu wie, jakim żargonem posługiwano się nawet podczas rozmów z klientami. Słowa takie, jak implementacja, wdrożenie, development wyjaśniały wiele fachowcom, ale wprawiały w konsternację laików. Obecnie żargon branżowy jest ograniczony do minimum. Jeśli przemawiamy także do internautów, musimy mieć pewność, że zostaniemy zrozumiani. Serwując im trudne słowa, z których każde wymaga odrębnego googlowania niepotrzebnie zniechęcamy potencjalnych klientów. Dawny PR i marketing były oddzielnymi działami w obrębie firmy. Obecnie te kompetencje mocno się przenikają. „Stary” marketing wystosował jedną notkę do konkretnego medium. „Nowy” tworzy content z myślą o mediach społecznościowych. To nie jest stricte tekst, pisany według reguł sztuki, ale bardziej komunikat, hiperłącze do różnych kanałów komunikacji. Przyda się w postach, na stronach, podstronach, podcastach, grafikach, w zasadzie we wszystkich mediach. 

Shared media

Nowoczesny, swoisty ekosystem komunikacyjny to prawdziwe wyzwanie dla agencji social media. Zawiera ofertę płatną dla mediów, jak i darmowe, niemal prywatne przekazy do poszczególnych komunikatorów, typu strony internetowe, blogi, webinary. Za najcenniejsze uważane są te, w których użytkownicy mogą się podzielić dowolną treścią – postem, zdjęciem, filmikiem. Shared media potrafią mówić wiele o konkretnej marce czy firmie nawet bez jej udziału. To najlepsza reklama, przypominająca marketing szeptany. Komunikat niesie się w świat, w dodatku zupełnie za darmo. Mnogość sposobów komunikowania się z klientami z jednej strony jest atutem. Z drugiej jest to wyzwanie, jak wybrać właściwe medium, dopasowane do konkretnej grupy docelowej. Dobrze wykorzystane mogą zrobić dla naszej marki o wiele więcej niż nawet płatne kampanie reklamowe. 

Współczesny PR to wiele narzędzi do komunikacji oraz sprawdzania efektywności tych działań. Wiele agencji social media ma nawet własny CRM do zarządzania kontaktami z dziennikarzami.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here