cukier trzcinowy

Cukier trzcinowy – zdrowszy odmieniec?

Cukier trzcinowy – zdrowszy odmieniec?

Kiedyś istniało przeświadczenie, że cukier jest źródłem zdrowia oraz siły. Dzisiaj wiemy, że takie działanie mają jedynie cukry pochodzenia roślinnego, czyli te występujące w większości w owocach. Eliminujemy zatem cukier, który nie wpływa w żaden sposób zdrowotnie na nasz organizm. Pomimo jednak, że świadomość społeczeństwa jest znacznie większa, wciąż można spotkać się z osobami, które nabierają się na takie chwyty jak zdrowy cukier trzcinowy. 

Zamiennik białego cukru

Biały cukier źle wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Powoduje przede wszystkim wzrost masy tłuszczowej. Dodatkowo przyczynia się do spadku koncentracji. Dlatego też usilnie staramy się zastąpić cukier biały szukając jego, zdrowszego zamiennika. Pojawił się zatem w przemyśle spożywczym cukier trzcinowy, który jest jedynie zamiennikiem cukru białego, ale w żaden sposób nie przyczynia się on do poprawy zdrowotności naszego organizmu. Owszem jest droższy od białego cukru i posiada brązową barwę, która jest mylnie utożsamiana ze zdrowymi brązowymi produktami jak makaron, ryż czy pieczywo, ponieważ kojarzy się z czymś bardziej „ziarnistym”. Poza ceną i kolorem pozostaje wciąż śmiertelnie groźny dla człowieka. Sacharoza nie wzbogaca naszego organizmu w żadne substancje odżywcze. Dostarcza wyłącznie kalorii oraz zaburza równowagę kwasowozasadową.

Zakwaszanie organizmu?

Prawidłowy odczyn krwi wynosi 7,36. Jest to odczyn o charakterze nieco zasadowym. Jeśli w organizmie dochodzi do nadmiaru lub niedoboru pewnych substancji, uruchamiane zostają mechanizmy, których zadaniem jest przywrócenie prawidłowego stanu krwi. Przy zakwaszaniu organizmu cukrem, kawą, pieczywem czy nabiałem dochodzi do poważnych zmian. Człowiek zapada w śpiączkę cukrzycową przy pH krwi wynoszącym już 6,95.

Organizm przez cały czas broni się przed sacharozą. Co jednak pozbawia go wapnia, magnezu, potasu i sodu. Prowadzi to do tego, że układ odpornościowy staje się coraz słabszy.

Przez lata może osłabić się do takiego stopnia, że przestanie bronić się przed bardzo niebezpiecznymi chorobami.

cukier z trzciny - czy brązowy cukier jest zdrowszy

Brązowy cukier trzcinowy – to warto wiedzieć

Produkcja cukru brązowego to krótki proces. Nie obejmuje bowiem etapu, w którym oddzielany jest cukier od melasy. To właśnie melasa zawiera śladowe ilości żelaza, wapnia, magnezu, potasu oraz fosforu i dlatego też mówi się powszechnie, że ocena cukru brązowego wypada znacznie lepiej. Jest to jednak błędne założenie, ponieważ różne substancje w kontakcie z różnymi substancjami reagują w inny sposób. W tym wypadku melasa nie wpływa w porządny sposób na nasz organizm.

Czym zatem zastąpić cukier?

Podczas eliminacji cukru najgorszy problem stanowią przyzwyczajenia smakowe. Jeżeli zawsze piliśmy słodką kawę czy herbatę to bez cukru nie będą nam one smakować. Niezdrowy cukier można zastąpić tak samo słodkim smakiem, ale nie bombardować organizmu tym, co jest dla niego niezdrowe. Rezygnacja z cukru nie oznacza, że musimy rezygnować ze słodkiego smaku. Rafinowany cukier można bowiem zastąpić: ksylitolem, miodem, stewią, melasą, fruktozą lub syropem klonowym. Przetworzone słodziki mają jednak taki sam niezdrowy wpływ na nasz organizm, co cukier. Dlatego w tej kwestii za najlepszy słodzik posłuży stary, sprawdzony miód. A co ze słodyczami i uwielbianą przez wszystkim czekoladą? Można zamienić je na świeże lub suszone owoce, które są bogate w ważne dla naszego zdrowia wartości odżywcze, a czekoladę mleczną zamienić na gorzką.

Zagrożeniach spożywania cukru

Regularne dostarczanie cukru organizmowi prowadzi do sytuacji, w której wytwarzać zaczyna on za duże ilości insuliny. Jest ona główną przyczyną zapadania na cukrzycę typu II. Nawet nieduże ilości spożywanego cukru uważa się za głównego winowajcę wielu poważnych chorób. Cukier wypłukuje z naszego organizmu istotne składniki mineralne, co przekłada się na problemy zdrowotne, ale też zdecydowanie gorsze samopoczucie, jak i wahania nastrojów. Dodatkowo bardzo często kalorii jest za dużo na przetworzenie na energię, dlatego są one odkładane jako tkanka tłuszczowa. Spożywanie cukru należy uznać za istotny powód otyłości. Powoduje on wiele chorób na podłożu metabolicznym, a jeśli chodzi o higienę – to przyczynia się do powstawania próchnicy, dlatego niszczy zęby. Warto zatem wyeliminować cukier ze swojej diety – nieważne jakiego jest koloru – białego czy brązowego. Jest on po prostu niezdrowy. Mamy szeroki wybór produktów, które również posiadają słodki smak i mogą go nam zastąpić.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *